informatieschermen bij SEW

SEW Eurodrive over lean werken: ‘kwestie van niet wachten, niet lopen, niet zoeken’

Elk jaar op een duurzamere manier meer omzet draaien met minder voorraden en op een kleiner bedrijfsoppervlak. SEW Eurodrive, leverancier van aandrijf- en besturingsproducten uit Rotterdam doet het. Hoe? Door elk jaar alle bedrijfsprocessen nauwkeurig onder de loep te nemen en verspillingen te elimineren. Deze lean-methode zit in het DNA van SEW Eurodrive. Directeur Ton Verschuren vertelt hoe het bedrijf de afgelopen jaren alsmaar blijft groeien dankzij deze efficiënte werkmethode. SMITZH sprak erover met hem: “Het is simpel gezegd een kwestie van “niet wachten, niet lopen, niet zoeken.”

SEW Eurodrive is een inspirator voor maakbedrijven die hun bedrijfsprocessen willen verbeteren en tegelijkertijd kosten willen reduceren. De lean-methode past uitstekend bij de filosofie van het bedrijf, maar sluit ook naadloos aan op de modulaire wijze waarop het producten maakt. De modulaire systemen werken als een soort legostenen: de onderdelen zijn los te gebruiken op diverse producttypes, waardoor het bedrijf in korte tijd een heleboel nieuwe unieke producten kan ontwikkelen.

Lean werken: one piece flow-principe

Om de klant zo snel mogelijk van deze producten te voorzien – de gemiddelde levertijd is nu drie dagen – hanteert SEW het one-piece-flow-principe. Volgens Ton Verschuren kent deze methode enkel voordelen: “Als de klant tien producten bestelt, maken we er tien keer één. Dat noemen we one-piece-flow. Dit kent geen nadelen als de werkplek hierop is ingericht. Je bent telkens met één product bezig en hebt vrijwel geen voorraad nodig. Een werkplek waar je tien producten per keer moet ontwikkelen neemt bovendien veel ruimte in beslag. Zo werk je dus én compacter én sneller. Dit zorgt ervoor dat een medewerker minder hoeft te lopen en dat als hij een fout maakt, hij deze maar één keer maakt in plaats van tien keer. Het is dus ook kostenbesparend.”

“Met het one-piece-flow-principe hoeft een medewerker minder te lopen. Zo werkt hij dus compacter en sneller. En het is ook nog eens kostenbesparend”, aldus Ton Verschuren van SEW Eurodrive.

Over SEW Eurodrive

SEW Eurodrive is een Duits bedrijf met meer dan 20.000 medewerkers en vestigingen in 55 landen. In Nederland is ze actief over 5 lokale vestigingen, verspreid door het hele land. Het hoofdkantoor van het Duitse maakbedrijf is gevestigd in Rotterdam. Het bedrijf is actief in vrijwel alle branches waar beweging vereist is. Van bagagebanden op Schiphol en achtbanen in attractieparken tot bierbrouwerijen, de mijnbouw en de automotive branche. SEW onderscheidt zich door de leveringsbetrouwbaarheid. Verschuren vertelt: “Ons product is over de hele wereld hetzelfde, maar door het legosysteem zijn er een heleboel varianten van te maken. Iedereen kan ermee werken. We ademen dezelfde filosofie in 15 landen waar onze fabrieken zitten en zorgen ervoor dat de leveringen soepel en op tijd verlopen. Dat maakt ons uniek in de markt.”

Communicatielijnen: kort en efficiënt

Om elke klant zo goed mogelijk te bedienen, heeft SEW veel tijd en energie gestoken in het verbeteren van de communicatie, zowel intern als extern. Dat doen we door op elke afdeling te onderzoeken hoe de communicatielijnen lopen en waar ruis ontstaat. Verschuren: “Vaak zit het in de informatievoorziening naar de mensen toe. Het komt weleens voor dat collega’s intern niet bij de juiste documenten kunnen om de klant goed te adviseren. We hebben deze situaties geanalyseerd en de communicatiestromen verbeterd. Om dit proces zo optimaal mogelijk in te richten, moet je zorgen dat de mensen – met de juiste kennis en ervaring – op het goede moment in het traject aan tafel zitten.”

“Dit proces groeit met het bedrijf mee. Vaak hebben bedrijven een visie en een missie met kernwaarden en dan gaan ze toekomstplannen bedenken. Wij hebben deze werkethos gaandeweg ingericht door te optimaliseren en te anticiperen. Dat is een andere instelling. We onderzoeken op elke afdeling waar gezocht, gewacht en gelopen wordt en gaan vervolgens aan de slag om te kijken waar we zaken kunnen aanpassen.”

Statusupdates werkproces: rood, oranje, groen licht

Binnen SEW Eurodrive is transparantie een groot goed. Medewerkers hebben aan één blik genoeg. Dat komt door de efficiënte inrichting van het bedrijfsproces. Verschuren:
“Wij sturen de werkplekken aan op basis van starttijden van de order, niet de leverdatum. We kunnen in één oogopslag zien wat de status is. Als een collega later met de order start dan de afgesproken leverdatum, brandt er een rode lamp boven het bureau. Is hij met een order bezig dat vandaag gemaakt moet worden, schijnt er een oranje lamp. En als de collega bezig is met een order dat morgen gestart moet worden, brandt er een groene lamp.

Door te kijken naar starttijd in plaats van leverdatum hebben we nog tijd om in te grijpen en prioriteiten te veranderen. Deze manier van werken voorkomt dat we moeten checken of een medewerker met het juiste bezig is.”

Positieve resultaten dankzij lean werken

Dat lean voor SEW Eurodrive een succesformule is, blijkt wel uit de positieve resultaten die het bedrijf elk jaar kan tonen. Dankzij de efficiënte werkmethode kwamen een aantal besparingen aan het licht. Zo bleek dat het bedrijf bijna 20 procent van de bedrijfsoppervlakte kon besparen vanwege de one-piece-flow-methode en het verminderen van de bevoorrading. Het aantal medewerkers dat nodig was om de producten te ontwikkelen werd meer dan gehalveerd. Ton Verschuren: “Dat komt omdat we door de jaren heen een aantal processen hebben gedigitaliseerd, waardoor er minder personeel nodig was.”

Ontstaansgeschiedenis van SEW Eurodrive

In elke branche waar beweging is, is SEW aanwezig. Elk apparaat dat op elektriciteit werkt, moet worden aangedreven. Deze aandrijvingsproducten produceert SEW Eurodrive. Hiervoor hanteert het een modulair systeem.

Een aanpak die oprichter Ernst Blickle in 1945 al bij SEW beoefende. De markt had behoefte aan aandrijvingen die voldeden aan de speciale eisen van verschillende industriële sectoren en productieprocessen. Voor die tijd konden dit soort klantspecifieke tandwielkast-motorcombinaties alleen tegen extreem hoge kosten worden gerealiseerd. De oplossing was een modulair systeem van reductoren en motoren die flexibel en voordelig te combineren waren.

Heb jij een bedrijf in de maakindustrie en wil je graag weten hoe digitalisering jouw productieproces en marges kan verbeteren? Neem dan contact op met Jan Terlingen.