Samenwerken met Saarland – Rheinland Pfalz
Een grote handelsdelegatie met als thema Smart Industry bezocht van 8-12 oktober de Duitse deelstaten Saarland en Rheinland Pfalz. Voor de meeste Nederlanders een gebied om naartoe – of doorheen – te reizen, maar voor SMITZH ook een streek om de samenwerking mee te zoeken op het gebied van digitalisering. Met een aantal modelvoorbeelden van bedrijven die al heel ver zijn, zoals Bosch Rexroth in Homburg, dat injectiesystemen van motoren met micrometerprecisie produceert. En kenniscentra zoals Smart Factory Kaiserslautern waar industrie en bedrijfsleven laten zien wat smart industry in de praktijk inhoudt en dat standaarden ontwikkelt voor gegevensuitwisseling.
“Wat me opviel, was de openheid van de Duitsers. Ze zoeken echt naar samenwerking”, vertelt Guus Balkema van de Dutch Growth Factory, me. Dat er bewust gezocht wordt naar samenwerking, blijkt bijvoorbeeld uit de ondertekening van een Memorandum-of-Understanding, in aanwezigheid van het Koninklijk Echtpaar, tussen het Smart Factory Kaiserslautern en het Smart Industry Programmabureau namens onder andere SMITZH. Thema’s om op samen te werken zijn standaardisering en integratie in de fabriek, waar men in Duitsland in voorop loopt, en Nederlandse specialismen als integratie in de keten en beveiliging daarbij. Bijvoorbeeld met Blockchain. “Daar lieten de kenniscentra zoals het A.W. Scheerinstituut wel wat voorbeelden van zien, maar eerlijk gezegd lopen we daarop echt voorop in Nederland”, aldus Wilfried Hoffman van Axionomic/MEAKIT. Helaas blijkt men in Duitsland nog niet te kijken naar Nederland als een land dat voorop loopt in hightech en smart industry. Daarom is het goed dat tijdens de missie ook het startschot werd gegeven voor Niederlandenachrichte.de. Dit nieuwsplatform verzamelt mooie verhalen over Nederlandse hightech en smart industry. Voor bedrijven en fieldlabs ook een mooie gelegenheid om in Duitsland bekend te worden!
Naast kennismaking met de Duitse regio, levert een gezamenlijke missie vaak ook verrassende onderlinge ontmoetingen op. Zo heb ik Widget Brain leren kennen, een Rotterdams bedrijf dat met kunstmatige intelligentie bedrijfsprocessen slimmer maakt – snel en betrouwbaar. Zij vertelden mij: “We hebben een fastfoodketen geholpen om 10 procent te besparen op loonkosten. Gewoon door op basis van historische kassagegevens beter de pieken en dalen in klantbezoeken te voorspellen.” Ook app-ontwikkelaar MoreApp kende ik nog niet. Thom Bokelaar: “Met onze app kan een bedrijf zelf heel eenvoudig papieren formulieren omzetten in slimme apps.” Tijdens de handelsmisse was genoeg ruimte om ook uit de eigen delegatie mensen te leren kennen en bij te praten met oude bekenden. Uiteindelijk is dat de basis van samenwerken: elkaar kennen, respecteren en vertrouwen.