Container ship china

Coronakoorts en inkoopbeleid

OPINIE – Vorige week sprak ik een ondernemer uit de omgeving van Leiden die ‘zodra het coronavirus in het nieuws kwam’ alle bestellingen van onderdelen uit China heeft opgeschort en in Europa alternatieven heeft gezocht – en gevonden. Ook heeft hij zijn inkoopbeleid aangepast, vanaf nu wordt minstens 20% in Europa besteld. Andere ondernemers reageren een stuk laconieker op de virusuitbraak: ‘De klant begrijpt het wel’ en ‘je merkt dat de voorraden opgemaakt worden’. Maakt het eigenlijk uit waar je je onderdelen inkoopt als het coronavirus een wereldwijde epidemie veroorzaakt?

Check je inkoopbeleid

Anton Duisterwinkel

Anton Duisterwinkel

Ik zie het coronavirus vooral als aanleiding om na te gaan denken over het inkoopbeleid. Er zijn voldoende andere redenen die van blijvend belang zijn. Om te beginnen is het riskant om van één land afhankelijk te zijn, zeker als dat land al meermalen radicaal export heeft stopgezet. Of het nu gaat om beschermingsmiddelen, zeldzame metalen of kritische onderdelen, het resultaat is op zijn minst dat de kostprijs flink stijgt. Ondernemers kijken ook naar lokale bedrijven voor kortere levertijden, hogere kwaliteit en betrouwbaarheid. Voor prototypes, kleine series en kritische of complexe onderdelen is snelle en goede communicatie ook een duidelijk voordeel. Bij productie in het verre oosten is het weglekken van kennis en IP een zorgpunt dat andere ondernemers tot de conclusie brengt om lokaal te produceren.

Denk na over circulair

Voor de overheid gelden andere overwegingen. Vanuit militaire en geopolitieke ontwikkelingen is het wenselijk de capaciteit en kunde in de EU te hebben voor het maken van kritische componenten voor bijvoorbeeld telecommunicatie en energieopwekking. Dan zul je toch zo nu en dan ook wat moeten bestellen bij die leveranciers. Voor overheden is het bovendien wenselijk lokaal te produceren, vanwege werkgelegenheid, toegevoegde waarde en belastinginkomsten. En dan begin ik nog niet over duurzaamheid: productie in landen die zich weinig gelegen laten aan milieu en arbeidsomstandigheden, transport met extreem vervuilende megaschepen en schimmige productieketens waardoor circulariteit onmogelijk te realiseren is. Circulariteit wordt the next big thing in de maakindustrie na smart industry, mark my words.

Overweeg reshoring en inkoop in Europa

Tal van goede redenen om na te denken over het inkoopbeleid. Overheden en OEM’s doen er mijns inziens goed aan om hun leveranciers te eisen dat een flink percentage van de onderdelen in de EU wordt besteld. Als de toeleveranciers dat niet zelf al gaan doen. Ook reshoring, het terughalen van productie naar Nederland, komt weer in beeld. Smart Industry maakt dat in steeds meer gevallen interessant. Als het coronavirus leidt tot koortsachtig nadenken over regionale inkoop en productie, dan is dat toch een zilveren randje aan een donkere wolk. Ik ben benieuwd hoe andere ondernemers hier naar kijken – en al dan niet in actie komen.

Dit opinie-artikel is geschreven door Anton Duisterwinkel. Wil jij reageren op dit artikel? Doe dit dan via LinkedIn of Twitter