2018-2019 terugblik en vooruitblik

De jaarwisseling komt er aan. Een mooi moment om met elkaar te kijken naar wat er afgelopen jaar bereikt is en wat er voor de deur staat. Vijf vragen voor Anton Duisterwinkel, programmamanager bij SMITZH.

1. Waarom ben je met SMITZH aan de slag gegaan?

Ik vind het leuk om mensen bij elkaar te brengen en hen de kracht van samenwerking te laten ervaren. Landelijk en in onze regio bestaan er veel fieldlabs, als motor voor innovatie. Helaas weten hier maar weinig mensen vanaf. Zonde, want er gebeuren zulke gave dingen. Samen met partners vanuit de provincie, MRDH en TNO hebben we toegezegd fieldlabs te ondersteunen bij het vinden van bedrijven om mee samen te werken. We zijn begonnen met de fieldlabs rondom het thema digitalisering in de maakindustrie. Dit omdat de maakindustrie voor onze regio zo belangrijk is. Dit werd het programma SMITZH. Mijn achtergrond in de hightechindustrie en netwerk in de sector kwamen daarbij mooi van pas.

2. Wat is 2018 voor SMITZH voor jaar geweest?

2018 was het jaar van het opbouwen. Het neerzetten van de infrastructuur van een loket. Het verbinden van de fieldlabs en het bouwen aan relaties. Wat ik mooi vind, is dat je ziet dat de Smart Manufacturing fieldlabs nu naar elkaar doorverwijzen en gezamenlijk skillslabs en demonstraties opbouwen en cursussen aanbieden.

We hebben uitgezocht hoe we bedrijven het beste kunnen bereiken en helpen. Hieruit zijn bijvoorbeeld de vouchers voor haalbaarheidsonderzoeken en kiemprojecten gekomen.

We zijn bij veel bedrijven op bezoek gegaan zowel maakbedrijven als technologische toeleveranciers. De meeste zijn al met inspirerende dingen bezig; maar schromen dit te delen uit angst voor de concurrentie. Met SMITZH laten we zien dat er zoveel bedrijven zijn die niet elkaars concurrent zijn, maar wel zoveel van elkaar kunnen leren of faciliteiten kunnen delen.

Ook hebben we gewerkt aan partnervorming. Waar ik trots op ben, is dat je ziet dat je door de krachtenbundeling van allerlei partijen mensen makkelijker mee krijgt en meer kunt bereiken. Als je focus en massa kunt creëren heeft dat een aanzuigende werking. Dat is precies wat SMITZH probeert te doen.

3. Vind je het nog steeds leuk om aan dit programma te werken?

Ja zeker! Ik zie mensen enthousiast worden en doorpakken op routes die ze daarvoor niet zagen. Smart Manufacturing is voor veel bedrijven een grote stap en ver-van-hun-bed-show. Zodra ze de juiste partners vinden, geloven ze er meer in. Elk bedrijf kent een andere cultuur en wijze van aanpak. Ik vind het leuk om deze op elkaar af te stemmen. Het is best een creatief proces. Het kost tijd om elkaar te begrijpen en goede constructieve oplossingen te vinden, maar samen kun je grote hoogtes bereiken.

4. Wat kunnen we verwachten van komend jaar?

In 2019 willen we vooral meer bedrijven bereiken die hun productieproces efficiënter en effectiever willen maken. We willen naar een groeiend bewustzijn in onze regio om de maakindustrie blijvend aan te passen aan de digitale mogelijkheden die er zijn. We hebben inmiddels een instrumentenpalet met diverse vormen van communicatie om mensen te informeren en inspireren, een fieldlabinfrastructuur en aanbod als workshops en vouchers. De inhoud hiervan zal komende tijd steeds wisselen. Als tussenstap naar volledig automatiseren, zal er vanuit het programma SMITZH-3 meer focus zijn op: veilig data delen binnen en tussen bedrijven; digital twinning simulatiesoftware om productieprocessen te optimaliseren; flexibele manufacturing met zero programming en mensgerichte technologie. Daarnaast sluiten er nieuwe partners aan en zullen partijen als TNO en TU Delft inhoudelijk gaan bijdragen in het doen van projecten. Dat kan gericht nu we geleerd hebben waar bedrijven in onze regio vooral tegenaan lopen.

5. Wat wil jij ons meegeven voor 2019?

Blijf met een frisse blik kijken naar wat er technologisch mogelijk is. Misschien heb je een paar jaar terug naar de toepassing van robotisering gekeken en bleek dat toen voor jou niet rendabel. Technologie verandert zo snel, dat iets wat een half jaar geleden nog niet kon, nu wel kan of stukken goedkoper is.

Kip Caravans ging failliet omdat alles daar handmatig gebeurde. Heerema gaat zijn fabriek in Zwijndrecht sluiten omdat het de minst geautomatiseerde fabriek is. Als bedrijven niet concurrerend zijn en blijven, moeten ze verplaatsen of gaan ze failliet.

Reurings Precisieplaatwerken in Delft doet aan metaalbewerking en heeft zijn productieproces bijna volledig geautomatiseerd. Het bedrijf groeit als kool. Industrieslijperij Van Frankenhuyzen uit Lexmond werkt vrijwel volledig geautomatiseerd. Zij krijgen opdrachten uit de hele wereld omdat zij leider zijn in een niche van professionele boorkopjes. Airbus uit Oegstgeest bouwt en assembleert mee aan de nieuwe Ariane-6 raket van ESA. Het gaat om slechts 24 motoren per jaar, maar Smart Manufacturing wordt volop ingezet.

Als je afwacht totdat de technologie grootschalig geadopteerd is, word je waarschijnlijk uit de markt gewerkt. Je moet de eerste willen zijn die slimme technologie op een bepaalde manier toepast. Smart Manufacturing was voorheen alleen interessant voor grootschalige productie. Maar nu ontstaan er zoveel kansen voor kleinere series en enkelstuks. Wees niet de laatste die dit opmerkt.